27 Mart 2014 Perşembe

Yeni Nesil Sınıflar ve Akıllanan Tahtalar



Öğrenme ve öğretme insanın doğasında var olan ve karşılanması zorunlu bir ihtiyaçtır. Toplumların tarihlerinde birçok değişiklikler olmuş, ancak insanın doğasındaki öğrenme arzusu hiçbir güç ve güçler tarafından engellenememiştir. Çünkü insan yapısı gereği tamamen öğrenme dürtüsüyle kurgulanmış bir varlıktır. Buna paralel olarak günümüzde teknoloji, hayatın her alanını ilgilendiren ve etkileyen hızlı bir gelişme göstermektedir. Bu gelişmeler özellikle eğitim alanında da etkilerini belirgin bir şekilde hissettirmektedir. 

Bilim ve teknolojideki değişmeler ve gelişmeler sonucunda, eğitimde 21. yüzyılın nitelikli bireylerinin yetiştirilmesi beklenmekte olup bu nitelikteki öğrencilerin yetişmesi için ise eğitimcilerin öğrenme ortamlarını daha etkili hale getirmesi gerekmektedir. Etkili öğretim ortamı oluşturmak için de öğretim araç ve gereçlerinden yararlanmak kaçınılmazdır (Kazu ve Yeşilyurt, 2008: 177).

Aktif öğrenme ortamlarının oluşturulduğu hemen bütün dersler için, internet, bilgisayar, görüntüleme teknikleri gibi bünyesinde birçok detayı barındıran akıllı tahta sistemlerinin kullanıldığı akıllı sınıflar birçok yeniliği bizlere sunmaktadır. Son yıllarda ülkemiz okullarında bu akıllı sınıf uygulamaları hızla artmaktadır. Ülkemizde bu uygulamanın öncülüğünü özellikle maddi anlamda daha çok imkana sahip olan özel okullar yapmaktadır (Ateş, 2010). Son yıllardaki adından sıkça söz edilen “FATİH” projesi ile de tüm yurt genelinde kullanılması planlanmaktadır. 


1. FATİH Projesi

“Fırsatları Artırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi”

FATİH Projesi, eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak ve okullardaki teknolojiyi iyileştirmek amacıyla Bilişim Teknoloji araçlarının öğrenme-öğretme sürecinde daha fazla duyu organına hitap edilecek şekilde derslerde etkin kullanımı için; okulöncesi, ilköğretim ile ortaöğretim düzeyindeki tüm okulların dersliklerine dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı, akıllı tahta ve internet altyapısının sağlanması, bireylerin yaşamboyu öğrenim yaklaşımı ve e-öğrenme yoluyla kendilerini geliştirmeleri için uygun yapıların oluşumu ve e-içeriğin gelişti¬rilmesidir. (http://egitek.meb.gov.tr)

2. Akıllı Tahta Nedir?

Öğretmen, ders kitabı ve tahta bütün branşların yıllardır en temel bileşenlerini oluşturmuştur. Bilim ve teknolojideki gelişmelerin baş döndürücü bir şekilde ilerlediği günümüzde teknoloji, hayatın her alanında olduğu gibi eğitim alanında da varlığını hissettirmeye, klasik bakış açılarını ve öğrenme tekniklerini farklılaştırmaya başlamıştır.

Akıllı tahta, Amerika ve Japonya gibi bir kısım ülkelerde uzun zamandır kullanılmakta olup özellikle ülkemizde son birkaç yıldır ismi sıkça gündeme gelen ve eğitim-öğretimde kullanılmaya başlanan bir ders aracıdır. İngilizce “Smartboard” tabirinden dilimize “Akıllı Tahta” olarak çevrilen bu teknoloji ile tahtalar interaktif bir bilgisayar ekranına dönüyor. 

Akıllı tahta sistemi; bir bilgisayar, interaktif bir tahta, interaktif bir kalem, bir projeksiyon cihazı (yansıtıcı) ve yazılımlardan oluşmaktadır. Bu sistemde; bilgisayar programları çalıştırma vazifesini üstlenirken, projeksiyon cihazı bilgisayarın ekran görüntüsünün tahtaya yansıtılması, akıllı tahtanın elektronik kısmı ve kalemi ise tahtadaki bilgisayar ekran görüntüsünün interaktiflik özelliği kazanmasını sağlıyor. Akıllı tahtanın elektronik aksamı bazı modellerde üst köşelerden birinde olup kimi modellerde ise tahta yüzeyinin iç kısmında gömülüdür. Bu farklı modeller çalışma prensibi açısından değişik teknolojilere sahiptirler. 

Eski dönemlerden beri sıkça kullanılan “tebeşir tozu”,  “tahtayı kim silecek?”, “tebeşir kalmamış”,  kavramları artık yavaş yavaş tarihe karışmaktadır. Okullarımızda yavaş yavaş “kara tahta” dönemini sona erdiren  “akıllı tahta”lar her geçen gün daha da yaygınlaşmaktadır. Bunun bir sebebi, akıllı tahta piyasasında yaşanan  rekabet ortamının artması ile bu teknolojilerin fiyatlarının düşmesi, bir diğeri ve asıl önemli sebebi ise eğitim kalitesini artırması ve çok yönlü interaktif bir hal almasına imkan vermesidir.
 
Peki bu akıllı tahtalar eğitim kalitesini yükseltme noktasında öğretmenlere ve öğrencilere ne türlü imkanlar sunmaktadır? 

Öncelikle unutulmaması gereken eğitim öğretim bir gönül işidir, sevgi gerektirir,  karşılıklı isteğe ve kabiliyete dayanan bir süreçtir. Bu sevgi, istek olmadan hangi teknoloji ve metot uygulanırsa uygulansın istenen hedefe varmak mümkün olmayacaktır. Bu noktada akıllı tahtadan mucizeler beklemek yanlıştır. Bir kısım okullarda akıllı tahtaların atıl şekilde durduklarına şahit olabiliyoruz. Bu durum bazen öğretmenlerin akıllı tahta kullanımı konusundaki bilgi eksikliklerinden, bazen öğretim materyali tasarlama işinin vakit almasından bazen ise eski alışkanlıkları terk edememeden kaynaklanmaktadır. 

Akıllı tahtaların temel fonksiyonu etkileşimli bir ortam sağlayarak dersin daha anlaşılır, daha akılda kalıcı ve pratik bir şekilde anlatılmasını sağlamaktır. Akıllı tahtalar, sunuları, videoları ve bilgisayar ortamındaki her türlü dökümanı kolektif bir şekilde görsel olarak öğrencilere sunabilmektedir. Söz gelimi coğrafya dersini anlatan bir öğretmenin hemen dünya haritasına ulaşıp gösterebilmesi, kimya öğretmeninin istediği anda periyodik cetvele ulaşabilmesi ve sahip olduğu sınırsız kaynaklar gerçekten muhteşem bir durum, ya da geometri dersini işleyen bir matematik öğretmeninin işinin ne kadar kolay olacağını düşünmesi bile zevk veriyor insana.

3. Akıllı Tahta Hangi Derste ve Nasıl Kullanılabilir

Ders için hazırlanmış her türlü öğretim materyalleri akıllı tahtalarda rahatça kullanılabilir. Bununla birlikte akıllı tahta üreticilerinin hazırlamış olduğu özel yazılımlarla akıllı tahtada ders işlemek oldukça kolay ve zevkli olmaktadır. 

Mesela, 1. sınıf öğretmenleri öğrencilerine el yazısını göstermek üzere kılavuz çizgili el yazısı satırlarını kolayca oluşturabilir, bir resmi istediği şekilde tahta üzerinde boyama yaptırabilir. Aynı şekilde geometri dersinde cetveli, pergeli vb. çok kolay ve efektif bir şekilde kullanabilir, istediği geometrik şekli anında oluşturabilir. Bütün branşlarda çok rahat sorular ve metinler üzerinde analizler yapılabilir ve dikkat istenen nokta üzerinde yoğunlaştırılabilir. Fizik, kimya, biyoloji derslerinde, sıkça kullanılan bir kısım animasyon ve deneyler çok zevkli bir şekilde gösterebilir.
 
Tabi ki birçok şeyde olduğu gibi akıllı tahtanın da derslerde etkili kullanılabilmesi biraz da kişinin kendi üreticiliğine kalıyor.

4. Akıllı tahtanın faydaları

a. Öğrenci açısından 
Dersi daha verimli anlamasını sağlar
Üreticiliğin ortaya çıkmasını sağlar. 
Sosyal ve aktif iletişimde bulunma yeteneğini geliştirir. 
Her öğrenciye, kendi hızlarında ve düzeylerinde ilerleme imkanı verir. 
Kendine güveni arttırır. 
Problem çözme ve dikkatini bir problem üzerine yoğunlaştırma yeteneğini geliştirir. 
Öğrencinin öğrenme zamanından tasarruf sağlar.
Belgeleme, dosyalama ve belgelere başvurma alışkanlığı kazandırır.
Önceki çözümleri araştırıp, bunları yeni bir çözüm için kullanabilme yeteneğini geliştirme ve yeni çözüm bulmasını sağlar.
Matematik, mantık ve dil yeteneğini geliştirir. 
Paylaşım duygusunu geliştirir.
Daha çok bilgiye ulaşma imkânı verir.
Dersler kayıt edilebildiği için kaçırılan ders veya konulara ulaşabilir. 
Teknolojiyi kullanmayı ve faydalanmayı öğretir
Ezbercilikten kurtulup düşünmeye yönlenmelerini sağlar.
Öğrencilerin pasif alıcıdan kurtulup aktif alıcı durumuna geçmesini sağlar

b. Öğretmen açısından
Bilgisayar ortamındaki her türlü görseli, eğitim materyalini etkin ve hızlı bir biçimde kullanabilir. 
Ders anlatım sırasıda zamandan önemli ölçüde tasarruf sağlar. 
Öğrencinin derse katılımını teşvik eder. 
Eğitimde görselliği geniş ölçüde kullanır. 
Kaliteli öğrenim sağlar. 
Sıkıcı derslerin daha kolay ve zevkli hale getirilmesine yardımcı olur. 
Öğretmen konuyla ilgili öğrencilerin anketlerine veya cevaplarına göre anında değerlendirme yapabilir.

c. Diğer Faydaları
Teknolojiyi kullanan kurum imajını güçlendirir. 
Sınıf ve okul başarı düzeyini arttırır. 
Sınıf ortamında yapılamayacak deneyler interaktif olarak yapılabilir.

[http://www.kariyerpenceresi.com/?yazarlarimiz,65,129/yeni-nesil-siniflar-ve-akillanan-tahtalar-.html]

 

0 yorum:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.